STRATEGIE IMPLEMENTATIE
Waarom een goede strategie vaak niet de gewenste resultaten brengt
De strategie is ontwikkeld en opgeschreven, de doelstellingen en speerpunten zijn geformuleerd.
De directie is enthousiast en de RvC is volledig akkoord.
Vervolgens gaat de organisatie weer over tot de orde van de dag met bijbehorende operationele hectiek.
Die mooie strategie verdwijnt in de bureaulade.
Herkent u dit?
Het proces van strategie-implementatie start met deze te vertalen naar een actieplan. Een cascade die begint bij de Missie en de Visie en die eindigt (via “Must Win Battles en Strategic Thrusts”) bij projecten en activiteiten met duidelijke mijlpalen en KPI’s voor elke afdeling. Iedereen kan dan zien hoe zijn projecten en prioriteiten passen binnen de strategie en bijdragen aan het realiseren van de strategische doelstellingen. Ook is het belangrijk de strategie zelf met bij behorende prioriteiten helder te communiceren naar de gehele organisatie opdat iedereen begrijpt waar de organisatie naartoe gaat en waarom dat belangrijk is.
Hoe doe ik dat op een effectieve manier? Wat zijn goede communicatie formats?
Hoe krijg ik mijn teams, het MT en de RvC mee?
Een ervaren klankbord, consultant en coach die mee kan denken met de organisatie en die helpt om een cascade “Stategy Into Action” te organiseren en uit te voeren (inclusief de benodigde tools en workshops) is zeer effectief.
Wanneer dit klankbord zelf een CFO is, dan kun je als CEO of CFO ook inhoudelijk zinvol sparren, en de communicatie van de strategie op de diverse niveaus met goed maatwerk samen uitwerken.